Recension: Män med Makt – Oskar Rådehed (Pagonareaffären #1)
Språk: Svenska
Förlag: Seagull & Sheep
Antal sidor: 444
Betyg: 3/5

Kort om historien och eventuella trigger warnings:
Trigger warnings: mord och stundtals groteska beskrivningar.
En gravid kvinna dör av i en bilolycka. 10 år senare blir Frans Lougrip, en av Stockholms vassaste fastighetslobbyister, indragen i en avancerad hämndaktion. Medan världen rasar samman, träffar han Elina Norr, en smart och driven PR-konsult. Tillsammans försöker de reda ut vad som ligger bakom händelseförloppet och vem som försöker sätta dit Frans Lougrip för mord.

Vad jag tyckte om/inte tyckte om:
Det känns skönt att Frans Lougrip benämns som en slempropp redan på sida 78 i boken, för någon älskvärd karaktär det är han inte. Varje gång han tittar på sin Rolex eller hans dyra ägodelar beskrivs måste jag nästan rysa lite. Men det är klart, med en titel som Män med Makt är det väl inte helt otippat med en sådan karaktär som huvudperson.

Nu är inte deckare en genre jag läser speciellt ofta, men det ska sägas att jag blev positivt överraskad av denna bok. Inte enbart över det faktum att det var än deckare, utan även att det var debutroman. Jag gillade framförallt att denna bok, om än bara första delen i en trilogi, utspelar sig primärt under 48 timmar. Berättelsen skrivs ur flera perspektiv och historien är fartfylld, både vad gällande handling och bilar som körs av män med blyfot.
I och med det korta tidsspannet som just denna del avhandlar kan jag känna att det kanske inte fanns utrymme att utveckla karaktärerna samt att ge läsaren bakgrund för att första vissa handlingar och beteenden. I vissa fall kändes handlingen lite rörig och det var stundtals svårt att hålla koll på den röda tråden. Eftersom det är en deckare vill jag inte gå närmare in på handlingen än baksidestexten som ni kan läsa ovan. Men om ni gillar något fartfyllt som håller er på tårna skulle jag rekommendera denna. Jag läste trots allt ut den på 48 timmar!

Första och andra delen i Pagonareaffären finns att köpa här.